Strategi eller stragilöst?

Även om ”stategi” mer eller mindre har sin egen kategori när det kommer till spel är strategiskt spelande något vi för med oss till många olika typer av spel. Med vad skulle egentligen kunna göra ett spel helt strategilöst och är detta tankesätt något som kan appliceras på många spel utanför kategorin strategispel?

strategi_162848774

Att manövrera trupper på en karta och utkämpa krig, vare sig det är i realtid som i StarCraft II eller turbaserat som i Civilization VI, är ju helt klart något som kräver strategi i en utsträckning eller annan. Många har nog en erfarenhet av att inte spela väldigt strategiskt i vissa av dessa spel utan bara förlita sig på att överväldiga motståndaren med rent truppantal. Men även detta är en strategi, det råkar kanske bara inte ses som en värst elegant eller komplicerad strategi.

Men även i ett plattformsspel som Ratchet & Clank behöver man strategier för att ta sig fram, döda bossar och liknande. Alla har nog tittat på en serie rörande plattformar och tänkt sig hur man ska tajma sina hopp för att komma vidare, och detta kräver ju lite strategiskt tänkande.

Frågan är då om man kan ha ett helt strategilöst spel? Och det kan man absolut, men det blir genast färre spel än man kanske först skulle tro. Spel som slots är till exempel helt utan strategi då det är ett spel som är endast baserat på slumpen. Spelaren interaktion med spelet är begränsat till att välja hur mycket man kan satsa och att trycka på knappen som sätter igång spelet.

Ett argument kan även göras för spel där man tekniskt sett inte riskerar något genom att göra fel. I ett enkelt pusselspel har man ju sällan bara ett viss antal försök på sig att lösa pusslet innan man måste börja om från första början. Det värsta som kan hända är då att man får prova lösa pusslet igen. I ett sådant spel behöver man ju tekniskt sett inte ha någon strategi för att lösa pusslet utan man kan bara prova sig fram och se vad som händer.